Buurtzorg: Geleceğin bakım modeli olabilir mi?
Jos de Blok kendisine ayakta bakımın Steve Jobs'u denmesinden hoşlanıyor. Hollandalı bu eğitimli bakım uzmanı, daha önceden bir bakım kurumunun da yöneticiliğini yapmış. İşini ve yaşlı insanlarla geçirdiği zamanı çok seviyor. Ancak yıllar geçtikçe bakım hizmetleri sektörü daha fazla bürokrasi ve korkunç maliyet artışlarının olduğu ve gözle görülür bir kalite kaybının meydana geldiği bir alan haline geldi. Yaşlı insanlarla vakit geçirmek ve bir şeyler paylaşabilmek... Artık pek mümkün değildi ve işte bu devrimci uzman bu noktada devreye girdi: bürokrasi ve bakımı birbirinden ayırdı, merkeze tekrar "insan" kondu.
Artan bakım kalitesi
Buurtzorg hizmetini başlattı. “Komşu yardımı” olarak çevrilebilir. Bu çalışmada, yaklaşık on çalışandan oluşan bir ekip, kendi kendilerini organize ediyor ve bağımsız olarak çalışıyor. Bütçelerini yönetiyor, turlarını düzenliyor, işe alım gerçekleştiriyorlar.
Buurtzorg, özünde çok sayıda ağdan oluşmaktadır. Başka bir deyişle: bakıcılar, doktorlar, terapi uzmanları ve aile üyelerinin hepsi dijital bir platform olan “Buurtzorg-Web” aracılığıyla birbirleriyle iletişime geçiyor. Böylece bir kişinin bakım ve destek ihtiyaçları herkes için şeffaf hale geliyor.
Buurtzorg ekipleri bir başka önemli değişiklik daha yaptı: Sağlık sigortası şirketleri artık saat bazında ücretlendirme yapıyor. Bu da her faaliyetin aynı değerde olduğu anlamına geliyor. Sonuç olarak, toz almak veya yatağı silkelemek o zamana kadar Hollanda'daki yerleşik maliyet yapısına dahil değildi. Bu faaliyetler, vasıflı bir uzmanın profesyonel bakımına değil, kurum ekonomisine dahildi. Bu da, maliyetler kapsamında olmayan bu görevlerin her birinin ekonomik bir kayıp olduğu anlamına geliyordu. “Komşu yardımının” 2007 yılında kurulmasından bu yana, her bakıcı ya da ekip, bakılacak kişinin neye ihtiyacı olduğuna bireysel olarak karar verebiliyor ve örneğin çoraplarını giymesine yardımcı olarak bağımsız yaşamasını teşvik edebiliyor.
Almanya'da da Buurtzorg ekipleri var
Ayakta bakımın kalitesi, bakıma ihtiyaç duyan kişiler ile bakım personeli arasındaki memnuniyetle birlikte artmaktadır (Buurtzorg, Hollanda'daki en iyi işveren olarak birçok ödül aldı). De Blok: “Her Buurtzorg bakıcısı, geleneksel bakım hizmetlerindeki bakıcılara kıyasla iki saatlik çalışma süresi tasarrufu sağlıyor”. Sağlık sigortası şirketleri için de bu hesaplama çok önemli. Buurtzorg şu anda 15.000'den fazla kişiyi istihdam ediyor. Şirketin 25 ülke ile işbirliği var. Buurtzorg Almanya'da kurulmuştur. Ancak birçok bakım ekibi halen yerel bakım sistemini test ediyor. Başarısı göz önüne alındığında, Buurtzorg modeli bakım sektöründe geleceğin modeli olacak gibi görünüyor.
Bu yazı “PROconcept” dergimizde yayınlanmıştır. Derginin dijital versiyonunu indirebilirsiniz.